Jom Teroka ---D

Rabu, 19 Jun 2013

Cerita Si Penggemar Arnab

Assalamualaikum dan selamat pagi semua. (jangan lupa beri senyuman agar hari2 anda bahagia, hihi). Dan..oh yea! jangan lupa juga untuk ucapkan syukur kepada Dia yang memberi keizinan untuk kita bernafas lagi (alhamdulillah). So, back to the point, entry kali ni aku nak cerita serba sedikit tentang arnab. Aku bukanlah profesional yang banyak ilmu tentang penjagaan arnab, tapi aku sangat menggemari spesies ini dan termasuk hari ini, arnab yang berada dalam jagaan aku dah pun mencapai angka 30 ekor. 

Hurm, kalau bercerita kepada orang lain, confirm2 la orang suruh aku jual. But, i am not gonna do that atas sebab aku sayang sangat arnab2 aku. Aku takut untuk memikirkan macam mana agaknya arnab aku dijaga orang lain. (makan ke tidak, minum ke tidak, sihat ke tidak, and macam2 lah). Dan satu lagi fakta! arnab yang aku bela bukan untuk dimakan! hihi. (masih memikirkan bagaimana arnab yang comel gila2 tu orang boleh makan? >.<).

Erm..jadi? Huraian dibawah adalah bagaimana caranya aku handle arnab "seramai" tu.. :-
  • Rumah arnab ataupun sangkar --->
        Pada peringkat permulaan, aku hanya membela 5 ekor arnab, jantan dan betina. Dan kelima-lima ekor arnab ni aku tempatkan dalam sebuah sangkar. Lepas beberapa bulan, si betina melahirkan 5 ekor anak lagi. Jadi, untuk memastikan keselamatan si kecil terjamin, aku tempatkan si kecil dalam kotak. Ini disebabkan--->1) arnab tak pandai menyusukan anaknya, 2) terdapat juga segelintir yang suka makan anaknya (yerks),dan yang 3) untuk memastikan si kecil selesa.. 

          Setelah si kecil meningkat dewasa dan arnab2 aku semakin bertambah kerabatnya sehingga mencapai angka 30, akhirnya mama dengan abah aku upah orang untuk bina rumah arnab dan buat bilik untuk setiap arnab sebab.. : 1) arnab kalau duduk sekali suka bergaduh, nak2 yang jantan. hihi, 2) keselamatan juga terjamin. Tapi in case kalau arnab masih kecil dan still menyusu, it's okay kalau nak bagi duduk sekali.

  • Bersihkan najis arnab sekurang2nya dua hari sekali supaya kebersihan dan kesihatan arnab terjaga.
  • Makanan dan minuman--->
       Haa..yang ni aku rasa ikut tuan dia la kot. Tapi yang pastinya, pellet untuk arnab tu kena bagi sebab tu makanan asasi diorang. Sediakan air selalu sebab arnab ni suka minum air.

  • Belaian yang manja untuk menunjukkan kasih sayang. Arnab ni aku rasa sama ja macam kucing. 
  • Bawa pergi main untuk mengelakkan kemurungan. (wahahaha >.<)

Bela arnab ni seronok. Tak susah pun sebenarnya. Ikut kemahuan masing-masing. Kadang-kadang boleh mengisi masa lapang, kurangkan tension dan juga mewujudkan perhubungan kita sebagai manusia dengan binatang ternakan. Kan? 

Tapi, disebabkan aku belajar jauh, so tugas tu aku amanahkan kepada kakak aku yang tercinta. Ye la, kalau tak beliau yang jaga, siapa lagi??

Jom tengok gambar diorang :-D 


nie Bulat namanya. :-)


cik Lepit.


si comel Cin.


kerabat Comel.


Nyanyow. Dia ni paling cerdik!






Rasanya cukup kot gambar banyak ni. Kalau aku upload semua, mau habis kudrat aku. hihi. c(=

Apa-apa pun semoga korang enjoy teroka entry aku kali ni. Dan! Jangan lupa untuk meninggalkan sebarang komen anda. Ringan2kan tangan korang yea ^_^ 


...SALAM UKHUWAH UNTUK SEMUA...

        
        


Tiada ulasan:

Catat Ulasan