Jom Teroka ---D

Selasa, 18 Jun 2013

KEMBALI BERBICARA :-)


IN THE NAME OF ALLAH, THE MOST MERCIFUL AND THE MOST GRACIOUS

Alhamdulillah, sudah hampir 3 minggu aku berada di Malaysia. Sedar tak sedar, hampir 1 tahun jugak aku menjejak kaki ke bumi para Anbiya' (JORDAN) untuk menuntut ilmu. Dan aku sendiri tak tahu macam mana aku boleh pilih untuk ke sana (tersenyum sendiri). Mungkin jugak, inilah yang dikatakan takdir Allah. 

"MANUSIA MERANCANG. ALLAH JUGA MERANCANG. DAN SEBAIK-BAIK PERANCANG ADALAH ALLAH S.W.T" (says Allahuakbar).

Apa yang aku tahu, perancangan Dia cukup sempurna, tersusun, dan penuh hikmahnya. Banyak yang aku pelajari, banyak yang aku temui sepanjang berada di sana. Dan..banyak juga peristiwa yang berlaku, yang menimpa diri aku membuatkan jiwa dan hati aku lebih kuat untuk menghadapi segala cabaran dan dugaan.

"HIDUP TAK SELALUNYA INDAH. LANGIT TAK SELALU CERAH. SURAM MALAM TAK BERBINTANG. ITULAH LUKISAN ALAM"

The point is : ...Hidup tak selalu indah..
Abang aku cakap, hidup ni kalau semua benda yang kita nak tu dapat..tak awesome la. And sebab tu Allah jadikan bukan semua benda yang kita nak, kita akan dapat. Mungkin apa yang kita tak dapat tu Allah gantikan dengan yang lebih power! Selalulah husnuzon dengan semua perancangan Dia. InsyaAllah semuanya akan indah indah belaka :-) 

Ibaratnya : apa yang dah jadi pada diriku. Aku hampir mengaku kalah pada diri sendiri. Hari2 aku menangis. Siang dan malam. Tak lalu nak makan. Tak ada mood nak jalani kehidupan (senang cakap). Tapi, berbekalkan semangat yang still ada dalam diri, fikiran masih waras, ada mama abah dan family tolong support, ada kawan-kawan yang selalu ambil berat tentang aku, akhirnya aku temui sesuatu yang indah atas apa yang dah berlaku. Alhamdulillah atas semua ni.

Benda kalau nak jadi, kat mana dan bila pun dia akan berlaku. Aku bersyukur sangat sebab Allah tempatkan aku di sini (Jordan) semasa perkara yang aku selalu tak nak ia berlaku...akhirnya jadi jugak atas ketetapan Dia (Kalau waktu tu aku kat Malaysia...tobat parah gila hati ni...).

"KEMBALI BERBICARA"
Back to the title above : 
Actually, aku dah lama pun menulis dalam blog ni. Cuma entries yang lepas aku dah delete atas sebab aku rasa entries aku yang dulu tak membawa faedah langsung. Mengarut semua. Hehe. Jadi, aku cuma mencari masa yang sesuai untuk menulis kembali but in the different ways. InsyaAllah semoga entry yang bakal aku omong nanti semuanya berfaedah dan dikira sebagai ibadat kepada Dia. Amin. (Jom sama-sama amin. (Y)).

1 ulasan: